menu icon

E-mailová komunikace a internet

E-mailová komunikace a internet

Někteří klienti banky využívají internetu a komunikují s bankou jeho prostřednictvím.

Banky mají obvykle na svých webových stránkách kontaktní formulář a můžete si s bankou dohodnout odpověď emailem, telefonem, nebo si případně objednat schůzku s osobním bankéřem.
Také se můžete setkat s elektronickou podatelnou, která je určena výhradně pro klienty, kteří vlastní kvalifikovaný elektronický podpis.

Pojem elektronické bankovnictví (direct – přímé, nebo také distant -vzdálené) se vžil pro označení elektronické formy komunikace mezi bankami a jejich klienty.

Charakteristické rysy služeb zařazovaných do oblasti elektronického bankovnictví jsou následující:

  • k poskytování služeb dochází prostřednictvím elektronického kanálu
  • na jedné straně je klient s určitým technickým vybavením a na druhé straně je buď automatický systém banky, nebo pracovník obsluhující tento systém
  • klient musí být při elektronické komunikaci vždy jednoznačně identifikovatelný a jeho právo vykonat požadovanou operaci je vždy ověřeno určitým autorizačním mechanismem
  • nejčastějšími operacemi jsou zde tuzemský platební příkaz a zjištění stavu peněz na účtu

Čím dál větší podíl zákazníků má u své banky zavedenou službu přímého bankovnictví. Díky této službě můžete snadno a pohodlně ovládat svůj běžný účet z domova přes internet. Významná úspora času a mnohdy i peněz je z použití elektronického internetového bankovnictví patrná. Banka vždy preferuje levnější platební styk s klientem, protože manipulace s penězi je velmi nákladná. Proto se vždy snažte využívat elektronických možností. Ušetříte si drahocenný čas a bankovní poplatky budou nižší.

Doporučení!

Ať již používáte elektronické bankovnictví od jakékoli banky, dbejte především na ochranu vašeho uživatelského jména a hesla. Nikomu je proto nesdělujte písemně ani ústně. Chráníte tak svoje peníze.

Víte co je to „phishing“?

Phishing je krádež citlivých informací, např. údajů o platební kartě či krádež jména a hesla k nějaké službě. Princip phishingu je jednoduchý. Útočník vám zašle e-mail, který se tváří jako zpráva z důvěryhodného zdroje - třeba banky, internetového obchodu, investiční společnosti apod. V něm uživatele požádá, aby z nějakého důvodu zaslal svá přístupová hesla nebo číslo platební karty.

Většinou se nedá na první pohled odhalit, že je to falešný e-mail. Vypadá totiž jako e-maily, které vám banka posílá, a může přijít z důvěryhodně vypadající adresy. Útočník také může nalákat uživatele na webové stránky, které vypadají jako stránky jeho banky.

Jak se proti phishingu bránit?

Obrana proti phishingu spočívá především v dodržování bezpečnostních pravidel na internetu.

  1. Užívat aktuální operační systém
  2. Používat antivirový program
  3. Neotvírat přílohy z nedůvěryhodných zdrojů
  4. E-mailem nikdy nesdělovat čísla účtu, čísla kreditních karet, PIN nebo heslo ke schránce atp.